سئو فنی
 

سئو فنی به بهبود جنبه های فنی وب سایت اشاره دارد تا صفحات وب شما بتوانند در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. اسکن وب سایت شما به روشی آسان تر ، سریعتر و قابل درک از جمله عواملی است که مستقیماً بر عملکرد سئو تأثیر می گذارد. در این بخش ، ما موضوعات مهمی را برای بهتر کردن صفحات شما برای کاربران و ربات ها بیان خواهیم کرد.

سئو فنی و سرعت سایت

آمار سرعت سایت
یکی از قوانین مهم در ارائه تجربه خوب به کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند سرعت باز شدن وب سایت شماست.

به افرادی فکر کنید که می خواهند به وب سایت شما وارد شوند. شما می توانید یک طراحی عالی ، محتوای دلچسب یا قیمت های رقابتی داشته باشید. با این حال ، اگر 15-20 ثانیه منتظر کاربرانی باشید که قصد بازدید از وب سایت شما را دارند ، ممکن است نتوانید محتوای عالی خود را به بسیاری از کاربرانی که می خواهند به صفحه شما بیایند ، تحویل دهید.

4-5 سال پیش ، گوگل فریاد می زد که وب سایت شما باید در کمتر از 3 ثانیه لود شود. اکنون می گوید باید زیر یک ثانیه بارگذاری شود.

سرعت سایت نه تنها برای کاربران بلکه برای گوگل نیز مهم است. سایت های دست و پا چلفتی با زمان بارگیری کند به گوگل نیاز دارند تا از پهنای باند بیشتری استفاده کند ، منابع بیشتری را تخصیص دهد و هزینه بیشتری را صرف کند.

بنابراین ، سرعت سایت هم برای گوگل و هم برای کاربران فاکتور مهمی است. به همین دلیل ، گوگل به پاداش سایت ها با سرعت خوب سایت ادامه خواهد داد.

سازگاری با موبایل

یکی از مهمترین عوامل افزایش قابلیت استفاده سایت شما این است که صفحات شما از طراحی موبایل پسند برخوردار باشند. دلیل اصلی این امر این است که ترافیک موبایل روز به روز افزایش می یابد.

اگر صفحات شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه نشده باشد ، نرخ پرش سایت شما احتمالاً بالاتر از حد متوسط ​​یا بالقوه شما خواهد بود. در این حالت ، مستقیماً باعث کاهش رتبه صفحه و نرخ تبدیل شما می شود.

استفاده از HTTPS

گوگل در سال 2014 اعلام کرد که چقدر به امنیت اهمیت می دهد. وی گفت که آنها HTTPS را بعنوان یک عامل رتبه بندی در نظر خواهند گرفت بلافاصله بعد از اینکه او گفت که آنها آزمایشات کوچکی در مورد استفاده از SSL در وب سایت ها انجام داده اند و نتایج مثبت است.

من در حال عبور از سختگیری استفاده از HTTPS برای نتایج رتبه بندی هستم. من فکر می کنم یک عامل بزرگتر در پشت این وجود دارد ، که یک تجربه خوب را به بازدید کنندگان خود ارائه می دهد. استفاده از HTTPS یکی از عناصر اعتمادی است که می توانید به کاربرانی که از وب سایت شما بازدید می کنند نشان دهید. بنابراین فراموش نکنید که چقدر تأثیر خواهد گذاشت.

خوانایی و دسترسی

گوگل یا به طور کلی موتورهای جستجو ، از ربات ها و متا تگ ها برای جستجوی وب سایت شما استفاده می کنند. ربات ها از تمام نقاطی که کاربران می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند بازدید کرده و طبق الگوریتم های خاصی سایت شما را فهرست بندی می کنند. ربات ها همچنین لینک های داخلی / خارجی را که هنگام مرور وب سایت خود ارائه می دهید بررسی می کنند. از این طریق می تواند محتوای ارزشمند شما را نیز درک کند.

همزمان ، اگر پرونده های css یا javascript در سمت robots.txt / سرور مسدود شده باشد ، ممکن است با مشکلات نمایه سازی مواجه شوید. برای آزمایش این مشکلات ، می توانید از حساب کنسول جست و جوی گوگل خود استفاده کنید.

Robots.txt چیست؟
اول از همه ، ربات هایی هستند که از وب سایت ها در اینترنت بازدید می کنند. ما می توانیم ربات ها را عنکبوت هایی که از وب سایت ها در اینترنت بازدید می کنند ، بنامیم. عنکبوت ها هر روز با بازدید از میلیاردها صفحه وب اطلاعاتی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند.

فایل Robots.txt یک فایل txt است که به شما امکان می دهد صفحات سایت خود را توسط موتورهای جستجو یا سایر ربات ها دسترسی یا محدود کنید. عنکبوت ها (در صورت وجود) ابتدا از این پرونده بازدید کرده و بر اساس آن شروع به خزیدن در صفحات وب خود می کنند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از robots.txt این است که به شما در بهینه سازی بودجه خزش کمک می کند. با استفاده از پرونده robots.txt می توانید از بازدید عنکبوت از صفحاتی که برای شما مهم نیستند جلوگیری کنید. بنابراین ، هم می توانید از منابع خود بهتر استفاده را کنید و هم عنکبوت ها را قادر می سازید صفحاتی را که برایتان مهم است ، راحت تر اسکن کنند.

اگر به طور تصادفی صفحاتی را که می خواهید از پرونده robot.txt نمایه شوند مسدود کنید ، ممکن است با مشکلات نمایه سازی مواجه شوید.

Canonical Tag
برچسب Canonical برچسبی است که به شما امکان می دهد به یک صفحه از همان محتوای مشابه یا مشابه درج شده بین برچسب های اصلی صفحات وب خود مراجعه کنید.

با استفاده از برچسب کنونیکال ، می توانید نسخه های http ، https ، www صفحات خود را به یک صفحه نشان دهند و فهرست شوند. بنابراین ، می توانید از مشکل محتوای تکراری در نتایج جستجو جلوگیری کنید.

البته برچسب های متعارف همیشه به درستی استفاده نمی شوند. به عنوان مثال ، در بعضی موارد ، تغییر مسیر متعارف صفحات محصول شما به صفحات دسته بندی ممکن است از نمایه سازی کلمات دم بلند شما جلوگیری کند.

noindex
با استفاده از noindex به عنوان متا تگ یا پاسخ HTTP می توانید از ایندکس شدن صفحات خود جلوگیری کنید. سو استفاده از noindex عاملی است که می تواند مستقیماً بر روی دید شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

برای موثر بودن دستورالعمل ، صفحه نباید توسط پرونده robots.txt مسدود شود  . اگر صفحه توسط یک پرونده robots.txt مسدود شده باشد ، مرورگر  noindex هرگز دستورالعمل را نمی بیند و صفحه همچنان در نتایج جستجو ظاهر می شود.


نقشه سایت

نقشه سایت لیستی از تمام صفحات سایت شما است. موتورهای جستجو این فایل ها را می خوانند تا با هوشمندی بیشتری به سایت شما بپردازند. نقشه سایت به شما امکان می دهد پرونده هایی را که مهم می دانید در سایت خود گزارش دهید. همچنین برخی از اطلاعات مربوط به پرونده های شما را نشان می دهد. به عنوان مثال ، آخرین بار هنگام بروزرسانی صفحه ، تعداد دفعات بروزرسانی یا نسخه های زبان جایگزین. 

اگر سایت شما از ساختار پیوند مناسبی برخوردار باشد ، ممکن است نیازی به نقشه سایت نباشد ، اما اگر سایت جدیدی با بایگانی زیاد داشته باشید ، صفحاتی که از صفحات دیگر پیوند ندارند یا سایت جدیدی دارید ، ممکن است به نقشه سایت نیاز داشته باشید تا رباتها را راهنمایی کنید.داشتن یک نقشه سایت به هیچ وجه به شما آسیب نمی رساند. من توصیه می کنم بدون نیاز به نقشه سایت آن را ایجاد کنید.می توانید با اضافه کردن نقشه سایت خود به پرونده robots.txt ، به ربات ها ناوبری بهتری بدهید.

خطای 404

شما ممکن است یک صفحه را حذف کرده باشید ، محصولی را حذف کرده باشید یا یک پیوند خارجی در وب سایت خود ارائه دهید و پیوند خارجی دیگر کار نکند. در چنین مواردی ، ممکن است کاربران با 404 روبرو شوند ، درصورتی که صفحه ای وجود ندارد که بتوانید کاربران را به سمت آن سوق دهید.

داشتن مرتب چنین صفحاتی در وب سایت شما بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد. اگرچه که 404 صفحه عاملی نیست که در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد ، اما ارائه یک تجربه کاربری بد می تواند به طور غیر مستقیم بر عملکرد شما در نتایج جست و جو تأثیر منفی بگذارد.

شما می توانید خطای 404 موجود در وب سایت خود را از طریق Deepcrawl ، Screaming Frog ، Semrush یا به راحتی از حساب Search Console خود تشخیص دهید.

خطاهای 404 می توانند به طور مداوم رخ دهند ، به خصوص در سایتهایی که صفحات زیادی دارند ، ممکن است کنترل سریع خطاهای 404 خیلی سریع نباشد. ایجاد یک صفحه خطای 404 ویژه برای این امر می تواند تجربه یکبار کلیک بهتر را در اختیار کاربران قرار دهد.